torsdag 7. februar 2013

Dødslekene


Ut ifra de tre leseteoriene vi har lært skal jeg drøfte boka “Dødslekene”. Boka er skrevet av Suzanne Collins og er den første i triologien Dødslekene eller The Hunger Games som den heter på engelsk. Dødslekene handler om jenta Katniss Everdeen som bor i en verden hvor de hvert år arrangerer noe som kalles for dødslekene. Dødslekene går ut på at tolv distrikter må sende en gutt og en jente, mellom tolv og atten år, til en arena hvor de må drepe hverandre og den siste som står igjen blir vinneren av lekene. Lekene blir sendt på TV slik at alle menneskene kan få med seg hva som skjer, og til slutt hvem som vinner. Boka har gjort stor suksess verden over og det har blitt solgt over tre millioner eksemplarer av boka bare i USA. Boka ble filmatisert i 2011 og den var å se på lerretet i mars 2012.

Den leseteorien jeg har valgt å starte med er den historisk-biografiske måten. Det man må legge vekt på når man skal vurdere en tekst på denne måten er at man vet litt om forfatterens bakgrunn slik at man kan knytte det til teksten. Suzanne Collins var den yngste i en søskenflokk på fire og hun ble født i august i 1962 i Hartford, Connecticut. Faren hennes var Air Force pilot og de flyttet mye rundt om i Amerika. Familien hadde et veldig åpent forhold når det kom til å snakke om krig og militæret, ettersom faren hadde vært med i vietnamkrigen.
Vi får vite i boken at grunnen til at det blir arrangerer disse dødslekene hvert år, er for å minne de 12 distriktene om at de ikke skal gjøre opprør mot “hovedstaden”, Panem. Grunnen til at dødslekene blir arrangert er fordi det har blitt gjort opprør mot Panem før, og de er redde for at det skal skje igjen, så de bruker disse lekene som en slags påkjenning og straff. Panem er det stedet hvor de høyest rangerte menneskene bor, og ved å arrangere disse lekene prøver de å vise at de 12 distriktene at det er de som bestemmer.
Suzanne har nok blitt påvirket av alle de historiene som hun har fått høre av faren sin om kriger og militæret, når hun har skrevet denne boka. Disse historiene hun har fått høre av faren sin har fått henne til å se på verden på en måten som hun velger å skrive om i boken sin. Jeg tror at ut ifra det hun har hørt fra disse historiene er at hun ikke vil at vi skal handle på den måten som vi gjør, nemlig med krig. Hun har skrevet boken for å få frem et budskap om at noen land i vår verden tror at de kan bestemme over andre og herske over dem. Hun mener at hvis vi fortsetter sånn kommer det til slutt til å skje noe stort som kan ramme hele verden, og at det vil gå ut over uskyldige mennesker.
Mange har sagt at dette er en veldig syk og dramatisk bok ettersom det handler om ungdommer som blir sendt til en arena for å drepe hverandre. Noen mener også at den er upassende og kan være skadelig for folk. Det er ingenting galt med Suzanne som kan ha påvirket hennes fortellermåte, men det er heller hun som ser at verden begynner å bli ett sykere sted å leve. Når man har fått vite litt om hennes bakgrunn om at faren hennes har vært i militæret og at han har fortalt mange historier fra det, så begynner man å skjønne litt hvorfor hun skriver om det hun gjør i denne boken.





Nå skal jeg bruke den nyhistoriske metoden på teksten. Når man bruker denne metoden så skal man se på hvordan teksten henger sammen med litteratur og samfunn, man har fokus på kontekst. Her kommer vi jo litt tilbake til det med at Suzanne ser at verden begynner å bli ett sykere sted å leve. Samfunnet vi lever i har nok påvirket boken mye. Suzanne har skapt sin eget bilde av hvordan hun tror verden vil bli hvis det fortsetter å være like mye uenighet og kriger i verden. Hun har skrevet om hvordan hun tror fremtidens samfunn vil bli og laget en egen historie om det. Verden i dag er fylt med kriger fordi vi mennesker tror at det er den beste måten å løse konflikter på, men så langt har jeg ikke sett en eneste konflikt som har blitt løst ved hjelp av krig. Det er nok mest samfunnet som har skyld i at verden er som den er blitt, det er samfunnet som ikke klarer å bli enige fordi alle har forskjellig tro og meninger. Hvis man skal sammenligne det samfunnet som er i boka med noe av dagens styreformer vil jo det være land med diktatur som styreform. Bare nå det siste året har vi sett at de i mange land har gjort opprør mot de som styrer landet fordi de ikke vil ha denne formen for styringen lenger, som i for eksempel Egypt og Syria.

Den siste lesetorien jeg skal bruke er den nykritiske metoden. Når man bruker denne metoden er det viktig at man ikke tenker på kontekst, og at man heller ser på teksten som en tekst og at man tenker over hvordan språket har påvirkning i teksten. Suzanne forteller historien i boka ut ifra hovedpersonen, Katniss, sine “øyne”. Man får vite hva hun føler og tenker. Handlingen er en gang i fremtiden, det står ikke konkret når, men man skjønner det på beskrivelsene av hvordan det ser ut i Panem og de høyest rangerte distriktene. Først trodde jeg dette var en historie fra før i tiden ettersom vi i starten av boka bare fikk beskrevet hvordan distrikt 12 så ut. En viktig ting som har stor betydning for hele triologien er spottekråke nålen som Katniss får av ordførerens datter. Denne nålen representerer disktrikt 12. Boken har også et lite trekant - drama mellom Katniss, bestevennen hennes Storm og den andre tributten fra distrisk 12 som måtte bli med Katniss og kjempe i dødslekene, Peeta. Peeta og Katniss spiller forelsket under dødslekene, bare for å lage en stor skandale for publikum. Det blir forklart at Storm ikke er så veldig glad for dette. Man ser en klar forksjell på hvordan fattig og rik lever i dette samfunnet, og at så klart de rikeste er de som har størst fordel.




Disse tre leseteoriene hjelper deg med å forstå tekstene på forskjellige måter. Det var veldig interessant å få opp noen tanker på hvordan Suzanne har fått alle sine ideer fra. Etter jeg hadde lest boka tenkte jeg først at forfatteren til denne boka måtte det være noe galt med, men så leste jeg litt om bakgrunnen hennes og skjønte at hun egentlig bare hadde tenkt veldig mye på det fordi hun hadde fått høre så mange historier som hadde påvirket henne.
Det var veldig interessant å sammenligne boka med samfunnet når jeg ser at samfunnet faktisk har en påvirkning til denne boka. Jeg har bare gitt noen få eksempler av hva boken kan ha blitt sammenlignet med ut ifra samfunnet.
Det er også viktig at man får med seg innholdet i teksten og at man kan se små sammenhenger i teksten som kan gi mere mening i boka, slik at det ikke er noe som er uklart.

Kilder:
http://www.biography.com/people/suzanne-collins-20903551
Bildekilder:
http://howtocleancar.info/wp-content/uploads/hungergames/the_hunger_games_tributeswhat_should_i_write_about_again_pepsu002639_movie_wrap_up_the_hunger_500x398.jpg-cfa9fc1fd4c2fbf6b45c3090037a4928.jpg
http://www.famousauthors.org/famous-authors/suzanne-collins.jpg
http://www.myhungergames.com/wp-content/uploads/2012/03/Katniss-Girl-on-Fire-Interview-Dress-The-Hunger-Games.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdHDmiq4NJKLgJMd3eMwvwwTD0QeEauP12ZDN4T5s1Zl2ric1iUV1AEqn7-72ykNXpKP5QXokmaC4J5XZz_lWxPZnlEDarJY40LPHTCpTf8EqcaWX_QnsKwC1g8rHrTisTCRtiTpT7d4SD/s1600/the-hunger-games-wallpaper-katniss-peeta-gale.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar